— Stjernetrio forenes i Bergen.
De spiller jevnlig på noen av Europas viktigste konsertscener, og i sommer har vi invitert dem til å spille på våre sommerserier både i Håkonshallen og på Ramme. Få med deg noen av Norges aller ypperste kammermusikere — i et rikt sammensatt og sjeldent variert program.
I løpet av konserten skal vi bli godt kjent med alle tre; fiolinist Miriam Helms Ålien, cellist Sandra Lied Haga og pianist Ole Christian Haagenrud skal briljere både i trioformatet og alene — der vi får servert alt fra pianostykker av norske Edvard Fliflet Bræin og bergenske Borghild Holmsen, til en av kammermusikkens absolutte publikumsfavoritter: Mendelssohns pianotrio nr. 2 i c-moll. Velkommen!
Miriam Helms Ålien fiolin
Sandra Lied Haga cello
Ole Christian Haagenrud piano
Varighet ca 1 time og 30 minutter inkl. pause.
-
Borghild Holmsen (1865—1938)
Fjordlandskap, op. 16 nr. 2Maurice Ravel (1875—1937)
Tzigane (1924)Edvard Fliflet Bræin (1924—1976)
Bånsull og Scherzo, op. 7Jérôme Ducros (f. 1974)
Encore (2000)— Pause
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809—1847)
Pianotrio nr. 2 i c-moll -
Ole Christian Haagenrud regnes blant de mest ettertraktede unge pianistene i Norge. Han har diplomutdanning fra Norges musikkhøgskole og var en av de første deltakerne i Talent Norges prestisjefylte satsing ArtEx. I 2014 debuterte han i Universitetets aula i Oslo, og samme år ble han tildelt den anerkjente Robert Levins Festspillpris.
Haagenrud har vært solist med symfoniorkestre som Bergen Filharmoniske Orkester, Kringkastingsorkesteret, Lithuanian National Symphony Orchestra og Belarus Chamber Orchestra. Han har samarbeidet med dirigenter som Georg Mark og Lawrence Foster og opptrådt på internasjonalt anerkjente scener som Concertgebouw i Amsterdam, Brahms Saal i Musikverein i Wien, Shanghai Concert Hall, Kennedy Center i Washington D.C. og Casa da Música i Porto. Han er også en svært ettertraktet kammermusiker og akkompagnatør og spiller jevnlig på festivaler i Norge og internasjonalt. Sammen med sin internasjonale klavertrio, Vilos Trio, deltok han i flere år i det europeiske kammermusikkprogrammet ECMA (European Chamber Music Academy) i Wien.
Rost for sin "ekstraordinære musikalitet” og "modenhet langt utover årene", er Miriam Helms Ålien en av de mest spennende fiolinistene fra Norge de siste årene. Hun ble født i Alta i Nord-Norge og har siden solodebuten som 8-åring vært solist med mange av de norske orkestrene samt orkestre i Tyskland, Israel, Danmark, Italia, Tsjekkia og Russland.
Nylige og kommende høydepunkter inkluderer opptredener med Trondheim Symfoniorkester og Schweizer Camerata i Luzern, samt kammermusikkopptredener i Liszt-akademiet (Budapest), Berlin Konzerthaus, Festspillene i Bergen og FESTIVALTA — verdens nordligste kammermusikkfestival i sitt slag, som Miriam er kunstnerisk leder for.
Med en rykende fersk innspilling og flere opptredener sammen med fiolinist Maxim Vengerov fra fjorårets sesong, har cellist Sandra Lied Haga allerede etablert seg som en av Norges fremste cellister. Hun har vært solist med flerfoldige orkestre i Europa og har samarbeidet tett med Leif Ove Andsnes, Anne-Sophie Mutter, Janine Jansen og Yo-Yo Ma, for å nevne noen.
Haga begynte å spille cello i en alder av tre år, og har bl.a. hatt Truls Mørk, Frans Helmerson og Torleif Tedéen som lærere. Hun er spesielt kjent for sitt lidenskapelige spill og har fått flere kritikerroste anmeldelser. De siste årene har hun opptrådd på konserter i Royal Albert Hall, Carnegie Hall, Wigmore Hall, Salzburger Festpsielhaus og på Verbier-festivalen, for å nevne noen.
-
Denne konserten tar oss med til både kjente og ukjente, og kanskje desto mer forfriskende landskap. Bergenske Borghild Holmsen, som var både komponist, pianist, pedagog, musikkanmelder og musikkbibliotekar her i Bergen, skal ha vært den første norske kvinnen som ga konsert kun med egne komposisjoner — en bragd i hennes tid. Haagenrud har til vår store glede børstet støv av et av hennes pianostykker. Det samme har han gjort med Edvard Fliflet BræinsBånsull og Scherzo, som henter inspirasjon fra europeiske så vel som hjemlige, folkemusikalske impulser.
I første avdeling får vi også høre to solistiske verk av hhv. 150-årsjubilanten Maurice Ravel og Jérôme Ducros. Tzigane er først og fremst kjent for sine malmfulle, ungarske melodilinjer — der Ravel som vanlig overlater lite til tilfeldighetene. Imidlertid var verket sterkt inspirert av folkemusikalsk improvisasjon hos den ungarske fiolinisten Jelly d’Arányi, som verket er tilegnet, og Ravel har på mesterlig vis klart å beholde det improvisatoriske elementet i sin komposisjon.
Ducros’ Encore er et moderne og lekent verk som i likhet med Tzigane bader i virtuositet og teknisk briljans — både for cellisten og pianisten. Det er skrevet i den populære stilen à la Heifetz, Dinicu, Kreisler og andre på høyden av romantikken, så her blir man utvilsomt fort revet med.
Mendelssohns pianotrioer har også vokst seg populære hos både utøvere og publikum — av mange gode grunner. Kveldens trio er fylt med romantikk og sødmefulle melodier, vekselsvis med dramatikk og stor virtuositet. De rapsodiske elementene fra Ravel og Ducros finner vi igjen også her; med Mendelssohns impulsive og nærmest ustoppelige kreative kraft til å skape vakre, syngende temaer.
Velkommen til en stor kunstmusikalsk opplevelse!
Foto: Øystein Ramstad (Ålien) / Nikolaj Lund (Lied Haga) / Lluis Calm Vidal (Haagenrud)