Tilbake til alle arrangementer

Sesongåpning: Tid. Bach, Shaw & Brahms

  • Universitetets aula, Oslo Karl Johans gate 47 0162 Oslo Norway (kart)

— Når tiden står helt stille.

Kjøp billett

Årets sesong åpnes med noe av den mest tidløse musikken som finnes. Bachs cellosuite i G-dur, kanskje den aller mest kjente, setter selve tonen for temaet Tid, med cellist Clara Friedensburg på scenen — et av stjerneskuddene som nylig ble håndplukket til Talent Norges nye, internasjonale PODIUM-satsning.

På konserten får vi dessuten høre prisbelønte Opus13, som i fjor vant en av verdens mest prestisjetunge kvartettkonkurranser i Londons Wigmore Hall. De gir oss Pulitzer-prisvinner Caroline Shaws Entr’acte, før de forener krefter med bratsjist Henninge Landaas og Friedensburg i Brahms’ mektige strykesekstett i Bb-dur. Programmet knyttes sammen med tekster om tid, lest av skuespiller Juni Dahr. Du kan lese mer om utøverne og programmet lenger ned på denne siden.

La deg omfavne av kammermusikalsk varme i januar. Velkommen til sesongåpning!

Sonoko Miriam Welde fiolin
Edvard Erdal fiolin
Albin Uusijärvi bratsj
Henninge Landaas bratsj
Daniel Thorell cello
Clara Yuna Friedensburg cello
Juni Dahr skuespiller

Varighet ca 1 time og 30 minutter inkl. pause.

  • Johann Sebastian Bach (1685—1750)
    Cellosuite nr. 1 i G-dur, BWV 1007

    Caroline Shaw (f. 1982)
    Entr’acte (2011)

    Johannes Brahms (1833—1897)
    Strykesekstett i Bb-dur, op. 18

  • Opus13 har de siste årene etablert seg helt i toppsjiktet blant verdens unge strykekvartetter. Ensemblet ble etablert i 2014 og er navngitt etter det aller første verket de spilte sammen — Mendelssohns strykekvartett op. 13. Kvartetten vant bare i fjor både Bordeaux og Wigmore Hall International String Quartet Competition. Kvartetten har base i Oslo og består av fiolinistene Sonoko Miriam Welde og Edvard Erdal, bratsjist Albin Uusijärvi og cellist Daniel Thorell.

    Clara Yuna Friedensburg, vinner av Polstjärnepriset og mottaker av Prix Young Artist, vokste opp i en musikalsk familie og begynte å spille cello syv år gammel. Hun debuterte som elleveåring med Barratt Dues ungdomsorkester og har siden opptrådt med anerkjente orkestre som Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Gidon Kremers Kremerata Baltica, Göteborgs Symfoniker og Bergen Filharmoniske Orkester. Blant hennes høydepunkter er opptredener på Verbier-festivalen, Schleswig-Holstein Musik Festival, Kronberg-festivalen, Bachwoche Ansbach, Sion Festival, Copenhagen Summer Festival og Festival der Nationen i Bad Wörishofen. Som tidligere Barratt Due-elev hos lærerne Ole Eirik Ree, Louisa Tuck, Ernst Simon Glaser og Tove Sinding-Larsen, fortsetter Clara nå sin utdanning ved den prestisjetunge Kronberg Academy med Frans Helmerson.

    Clara spiller på en Francesco Ruggieri-cello (Cremona 1688), generøst stilt til disposisjon av Anders Sveaas’ Almennyttige Fond (ASAF). Som vinner av den 31. konkurransen i det tyske musikkinstrumentfondet Stiftung Musikleben, spiller hun også på en cello laget av Jean-Baptiste Vuillaume (Paris, ca. 1845). Hennes studier finansieres gjennom Strauss-patronatet, ASAF, Tom Wilhelmsens Stiftelse og Hans og Stefan Bernbeck-stipendet.

    Henninge Landaas har i 18 år vært alternerende solobratsjist i Oslo-filharmonien, og har tidligere også vært del av den internasjonalt anerkjente Vertavokvartetten i en årrekke, med turneer i konsertsaler over hele verden. Kritikerroste CD-innspillinger inkluderer verk av bl.a. Nielsen, Brahms, Bartok, Grieg og Debussy. Med Vertavokvartetten mottok Landaas Kritikerprisen, Spellemannprisen og den høythengende Diapason d`Or i Frankrike.

    Landaas er en av grunnleggerne av SSens Trio. Med dem turnerer hun nå jevnlig og gjør CD-innspillinger for LAWO Classics. Innspillingene har mottatt svært gode omtaler i bl.a. Classica (Frankrike), Fanfare Magazine og Pizzicato Magazine. De ble i 2020 nominert til den høythengende Opus Klassik Award i Tyskland. Hun har også gitt ut en rekke CD-er på LAWO Classics med solo- og duorepertoar, bl.a. Brahms’ bratsjsonater med Tim Horton, Mozart/Brustad/Passacaglia med Elise Båtnes, og The Golden Hindemith med bl.a. Bjørg Lewis og Vegard Landaas.

    Landaas spiller på en bratsj laget av J. B. Guadagnini, utlånt av Dextra Musica.

    Juni Dahr fikk sin utdannelse ved Statens teaterskole, samt fra studier hos Grotowski i Polen og Actors Studio i New York. Hun var ansatt ved Nationale Scene i Bergen i 12 år, men forlot norsk institusjonsteater i 1988 for å dra til New York for å skape Joan of Arc: Vision Through Fire og etablere seg som fri scenekunstner. Siden har hun turnert og gjestet store deler av verden med sin formidling.

    Dahr kjennetegnes av en kontinuerlig søken etter en nær og direkte spillestil. Spillestedene er ofte utradisjonelle arenaer. Hun er bl.a. kjent for Jeanne d`Arc, Ibsens kvinner, Kristin Lavransdatter, Kassandra, Nora, Et dukkehjem, Hedda Gabler og Markens Grøde samt roller i film og TV. Hun er kunstnerisk leder og driver Visjoner Teater.

    Dahr har bl.a. mottatt Fulbright Scholarship, ”Critics Award” i Los Angeles, Monocle-prisen i St. Petersburg, Telenors kulturpris, Eckboes kulturpris, Oslo bys kunstnerpris, Ibsen-prisen i Skien og Statens kunstnerstipend over flere år, for å nevne noe.

Velkommen til en stor kunstmusikalsk opplevelse!

Foto: Nikolaj Lund (Friedensburg) / Janne Møller Hansen (Dahr) / Elvira Glänte (Opus13) / Bård Gundersen (Landaas)

Forrige
Forrige
13. desember

Tord Gustavsen & Det Norske Jentekor

Neste
Neste
23. januar

Sesongåpning: Tid. Bach, Janáček & Brahms