Tilbake til alle arrangementer

Wagner, Grieg & Wolf

  • Aularommet, Ramme Rammeveien 90 1545 Hvitsten (kart)

Opplev de virkelig store, senromantiske følelsene.

Elisabeth Teige, sopran
Erling Ragnar Eriksen, piano

Konserten er dessverre kansellert grunnet sykdom

Dette konserthøydepunktet har vi ventet lenge på: Elisabeth Teige, nyslått vinner av både Kirsten Flagstads jubileumspris og Tom Wilhelmsens operapris, kommer rett fra Wagner-festivalen i Bayreuth for å gjøre noen av de fremste sangene en dramatisk sopran kan gjøre: Richard Wagners Wesendonck-Lieder, ispedd sanger av samtidige Hugo Wolf og vår egen Edvard Grieg. Erling Ragnar Eriksen, kjent for sitt utsøkte, elegante spill og blant landets mest ettertraktede pianister særlig innen dette formatet, kompletterer programmet med pianoverker av Franz Liszt og Adolf Jensen. Vi får også besøk av Richard Stokes, en av Europas fremste Lied-eksperter, som presenterer sin nyeste bok om Hugo Wolf der vår egen kunstneriske leder er blant bidragsyterne. Vi har i det hele tatt mye å glede oss til — velkommen til en sjeldent variert og stjernespekket Lied-resital hos oss!

NB: Konserten er flyttet til kl. 14 (fra opprinnelig kl. 15).

Hugo Wolf (1860—1903): fra Mörike-Lieder
Edvard Grieg (1843—1907): Seks tyske sanger, op. 48
Adolf Jensen (1837—1879)Ricordanza. Etude for solo piano
Franz Liszt (1811—1886): fra Années de Pèlerinage, første bok: Les Cloches de Genève for solo piano
Richard Wagner (1813—1883)Wesendonck-Lieder

Foto: Patricia Varela (Teige) / Morten Berentsen (Eriksen)

Om programmet

Det er ingen hemmelighet at forbudt kjærlighet har gitt opphav til virkelig stor kunst gjennom tidene. Richard Wagners følelser for Mathilde Wesendonck, som var gift med en av hans viktigste støttespillere, resulterte trolig både i Wesendonck-sangene og Tristan og Isolde — hans kanskje aller største operasuksess. Likt som Wagner gjorde med operaformatet, skulle Hugo Wolf bidra sterkt til å bygge ned grensene for hva Lied-sjangeren, altså sang med pianoakkompagnement, skulle inneholde både i musikalsk form og innhold. Hans Mörike-sanger, som vi får høre utdrag av, er intet unntak, med sin friske og ekstremt spontane, intense musikalitet.

De samtidige norske komponistene lot seg også påvirke av de energiske, senromantiske strømningene nede på kontinentet. Edvard Grieg skrev sitt op. 48, bestående av seks tyske sanger, trolig ganske så direkte inspirert av hva som kom fra pennen til både Wolf og andre. Mange av de samme komponistene overførte det senromantiske til ren instrumentalmusikk. Blant pionerene her var Franz Liszt, som gjorde stor karriere på sine pianoverker der både utforskingen av flygelets etter hvert store klangpotensiale og det virtuose ofte stod i sentrum. Adolf Jensen levde og virket omtrent på samme tid og fortjener langt mer oppmerksomhet for sitt kompositoriske virke — noe Erling Ragnar Eriksen har bidratt til gjennom sine nyeste plateutgivelser. På denne konserten får vi høre nøye utvalgte verker både av Liszt og Jensen, imellom de senromantiske sangene.

Velkommen til en stor kunstmusikalsk opplevelse!

Konserten spilles i Universitetets aula i Oslo 10.09 kl. 14 og i Aularommet på Ramme i Hvitsten 11.09 kl. 15.


En trygg og god opplevelse er vår høyeste prioritet. Alle våre arrangementer gjennomføres i tråd med FHIs retningslinjer for smittevern.

Forrige
Forrige
10. september

Wagner, Grieg & Wolf

Neste
Neste
24. september

Trio con Brio Copenhagen